Mijn werk kan leuker, efficiënter en op míjn manier

Anniek Docter – destijds Hoofd Marketing bij Zwolse Theaters, nu zelfstandig merkstrateeg en visueel ontwerper bij DOCMERK – over het ontwikkeltraject ‘Xperiment’:

“Tevreden bekijk ik de muren van het kantoor. Tientallen post-its, een immense planning, drie fraaie posters, een uitdraai met cijfers en een reeks spreads voorzien van op-en aanmerkingen. Ik kijk op mijn horloge. Tien voor elf. Ik pak nog een kop koffie en tien minuten later laat ik ze binnen. Toch enigszins gespannen. Stap voor stap lopen ze langs de muren. Ze kijken, wijzen, lezen, mompelen wat, kijken me aan en zeggen: ‘Nou Anniek, vertel!’ 

Ik neem ze mee langs het ‘beeldencircus’ aan de muur. Ik toon ze de selectie van de fotograaf, licht een nieuw campagneconcept toe, deel de social media resultaten, praat ze bij over bijzonderheden in ons team en beantwoord een paar prangende vragen.

Als ik nog geen kwartier later achter mijn bureau zit, betrap ik mezelf op een enorme grijns. Is this for real? Ik kan het bijna niet geloven. Zo kan het dus ook.

Maan-den-lang heb ik gerapporteerd in tekst. Net zoals de rest van het MT. Elke week stuurden we de directie een e-mail om ze te updaten over relevante zaken binnen onze teams. Want: zo deden we dat. En hoewel ik best vlot typ was het tikken van deze e-mail elke week weer een kwelling. Zonde van mijn tijd vond ik het. Daarentegen begreep ik heus wel dat het voor hen prettig is om te weten wat er speelt binnen een organisatie.

Tijdens een van de trainingsdagen van het Xperiment besloot ik: ik laat zien dat het anders kan. Leuker, efficiënter en op míjn manier. Wat die manier was, wist ik op die bewuste dag nog niet. Dat moment kwam later. En wijst me nog regelmatig de weg.”

Lees meer over Xperiment.