Luchtiger over conflicten?!

In Bhutan staat niet welvaart, maar welzijn centraal.
Het schijnt zo te zijn dat men daar lacht als zich een irritatie of conflict voordoet. Men weet dan we hebben samen iets uit te wisselen en te ontdekken.

Mijn hele professionele leven werk ik met conflicten. Pas een aantal jaren geleden kreeg ik het inzicht dat ik er zelf echt een gloeiende hekel aan heb. Ik houd van harmonie.
Als ik me aan iets of iemand irriteer is mijn natuurlijke manier van doen eerder slikken, dan direct de confrontatie aangaan. Ik denk er eerst over na. Is het belangrijk genoeg, ik bekijk het van alle kanten, wil zeker weten dat ik een punt heb, wil de ander niet kwetsen.
Als ik het goed bekijk is het uit angst dat ik niet direct spreek.Tegelijkertijd weet ik dat de meeste conflicten voorkomen kunnen worden en harmonie bereikt kan worden als je je wel op een goede manier durft uit te spreken. Er is een beetje moed voor nodig. Ik heb geleerd dat ik -als ik me niet direct heb uitgesproken- wel de verantwoordelijkheid neem om er op een later moment op terug te komen.

Als professional help ik conflicten oplossen door achteraf een goede communicatie mogelijk te maken. Veel van deze conflicten hadden voorkomen kunnen worden door open en eerlijke communicatie in een eerder stadium. Dan geef je de ander de gelegenheid om te begrijpen wat er aan de hand is en de mogelijkheid om zo mogelijk te veranderen. Want dat is de keerzijde. Als je je niet uitspreekt ontneem je de ander de gelegenheid om ergens bewust van te worden en de mogelijkheid om het voortaan anders te gaan doen.

Hoe zou het zijn als we leren van de mensen in Bhutan? Als we beseffen dat irritaties en conflicten in werk en leven normaal zijn, erbij horen. Wat als we leren om onze eigen irritaties, onenigheden, in een vroegtijdig stadium op een goede manier bespreekbaar te maken? Dan gaan we conflicten misschien zien als een mogelijkheid om iets over onszelf te leren. Waarschijnlijk wordt het dan een stuk luchtiger en kunnen ook we samen lachen om ons gedoe. En als het zelf niet lukt, is er altijd nog de professionele conflictoplossing, want een neutrale onafhankelijke derde bij een gesprek, maakt een goed gesprek net even wat gemakkelijker. Dat vind ik zelf ook.